Capoeira şi sămânţa care nu răsare…

Posted: Martie 15, 2010 in Noutăţi – novidades

Ce suntem în realitate e un mister, cred că sunt o sămânţă pe care vântul vieţii a luat-o şi continuă să o poarte prin multe locuri, am băut din apa şi am primit din lumina acestor locuri, şi încă am multe de învăţat, prin locurile prin care am trecut am întâlnit lumina multor Maeştrii, nu am avut doar unul, mai mulţi, nu din iniţiativă proprie, dacă a fost destinul ori din întâmplare, asta încă nu este bine definit în ideile mele, faptul este că am umblat prin lume având noi experienţe.
Aş fi preferat să fi fost rezultatul luminii unui singur Maestru în timpul formării mele ca şi capoeira, aş fi vrut să fi fost lansat de pe o singură rampă, iar după salt să fi avut experienţa jocului pe care am avut-o, dar nu s-a întâmplat aşa, prin schimbarea locurilor am dus bagajul anteriorului şi l-am primit al următorului ce urma să continue formarea mea, şi îmi amintesc că aceste formări au fost totdeauna apropiate şi personale. Când mă gândesc la ce sunt astăzi, văd că din sămânţă răsare doar ceea ce este în ea, ceea ce ea arată lumii este ceea ce vine dinăuntru, dar ştim că sămânţa are nevoie de un pământ bun, lumină şi apă, deci ca să fie un bun elev este nevoie de un bun profesor ori mult noroc. Dar pe lângă asta mai există o a treia realitate, aceea că există plante dintre cele mai frumoase din lume care cresc în deşerturile cele mai neospitaliere unde viaţa nici nu ar trebui să existe. Dar e adevărat, când o sămânţă (elevul) ajunge în mâinile unui priceput (Maestrul), vor fi totdeauna ceea ce sunt pe dinăuntru, maestrul doar poate opri câteva ramuri îndoite, şi să le conducă spre lumina mai bună, dar poate să fie pământul bun, multă apă şi lumină, iar sămânţa să nu răsară, ea poate să fie sterilă! Dar acum cu un bun Maestru este dificil să stimulezi elevi buni, imaginează cu această situaţie nouă a capoeirei noastre, unde rolul Maestrului este banalizat, rău reprezentat, şi unde de multe ori aceştia nici nu trec prin formarea timpului ori nici măcar nu au experienţa propriei vieţi, imaginează, cum va fi capoeira peste 20, 30 de ani?
Când vorbesc de sămânţă, mă gândesc la procesul producţiei agricole, astăzi această arie are cultura “in vitro”, unde fructele, legumele, sunt produse cu mărimea, culoarea, gusturile şi caracteristicile ce atrag consumatorii, ce uşurează comerţul rentabilizând timp şi spaţiu, fiind mult mai rentabile decât multe culturi aşa-zise biologice care în acest caz sunt producţii minore şi aproape doar pentru consumul local. Putem compara şi vedea paralela culturii cu producţia în scala largă a profesorilor pe internet, avion, ori aceia care sunt produsul unei munci unde propriul lui maestru este un produs ştiinţific. Eu cred că arta numită capoeira trebuie să fie mai umană.
Ȋn următorii 20, 30 de ani, referinţele actuale care ne leagă cu trecutul, Maeştrii vechi şi cei care au rămas cu ei, nu vor mai fii printre noi sau vor fi în drum spre o călătorie lungă, ce o să se întâmple cu capoeira? Unde fast food-ul, lumea globalizată în viteză, competiţia şi căutarea frenetică de rezultate practice şi rapide vor înlocui timpul, referinţele, şi vor da lovitura finală în ştiinţă, amintind că ştiinţa nu este inteligentă. Știu că de la aceşti vechi Maeştrii ies ultimele seminţe care vor trebui să supravieţuiască în deşertul puterii financiare, în lupta pentru supremaţie, într-o lume sălbatică şi fără scrupule unde falşii Maeştrii se scuză (aproape totdeauna plauzibil) pentru greşelile şi neatenţiile lor. Aceste seminţe ale Maeştrilor vechi care încă ne acompaniază oare vor fi destul de puternice contra acestui rău? Vor fi oare destule numeric? Acest deşert al ignoranţei şi al prostiei, şi vedem în acest moment lipsa de respect, filozofie, să fie oare că, în viitor capoeiriştii vor simţi frumuseţea şi forţa acestui instrument de luptă al negrilor sclavi care azi e patrimoniul imaterial al unei naţiuni?

AXÉ!!!

Marco Antonio

Comentarii
  1. Roxana spune:

    Este un text foarte frumos, cu un mesaj profund. Mie una, mi-a placut!

  2. indio spune:

    Boas;;) este ano vai vir aqui no nosso evento?
    e quando vamos ficar a saber oque voce publica ai temos de aprender romeno!! ou voce vai adicionar uma traduçãozinha para a gente,,,)
    um abraço
    e muito axe

    • capoeiraaltoastralromania spune:

      Salve grande Indio, não sei se dá pra ir lá mais eu queria muito. O que está escrito aqui é aquele e-mail que o Mestre Marco mandou pra tudo mundo : “A CAPOEIRA E A SEMENTE QUE NÃO BROTA” só que tá em romeno. Não tenho a certeza se vou chegar lá no seu evento, mas mesmo assim agente nos encontramos lá em Lisboa!!!Grande AXÉ pra vocês todos !!!

  3. Oprea Ioan Florin spune:

    Salve,maestre Marco Antonio!Speranta!<>
    padre

Lasă un răspuns

